آشنایی با متاورس - متاورس چیست؟
از نظر فنی، متاورس یک فضای اشتراکی مجازی جمعی است که از طریق همگرایی واقعیت فیزیکی و دیجیتالی ایجاد شده است. بطور ساده متاورس را به عنوان نسل بعدی یا تکرار اینترنت می توان در نظر گرفت که کار خود را با تابلوهای اعلانات فردی و مقاصد آنلاین مستقل آغاز کرد و در نهایت این مقاصد به سایتهایی در یک فضای مشترک مجازی تبدیل شدند
متاورس متعلق به یک فروشنده خاص یا مستقل از دستگاه نیست بلکه یک اقتصاد مجازی مستقل است که توسط ارزهای دیجیتال و توکن های غیرقابل تعویض Non-fungible tokens (NFTs) فعال و قابل حصول می شود.
به عنوان یک نوآوری ترکیبی، متاورس برای انجام عملیات به فناوریها و روندهای متعددی نیاز دارند. روندهایی مانند: واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، سبک های کاری انعطاف پذیر، نمایشگرهای نصب شونده روی سر (HMD)، AR Cloud (یک کپی دیجیتال از دنیای واقعی )، اینترنت اشیا (IoT) ، هوش مصنوعی (AI) و محاسبات فضایی.
چهار نوآوری کلیدی متاورس را به یک روند فناوری استراتژیک تبدیل می کند:
نوآوری شماره 1: Web3، که مجموعه جدیدی از فناوری ها برای توسعه برنامه های کاربردی وب غیرمتمرکز است که کاربران را قادر می سازد هویت و داده های خود را کنترل کنند. Web3 و متاورس هر کدام را در یک جامعه یا اکوسیستم تکمیل می کنند که در آن ارزش یا ترکیبی از آنها بین افراد یا سازمان ها تبادل می شود.
نوآوری شماره 2: محاسبات فضایی، که می تواند به عنوان یک پشته فناوری سه لایه تعریف شود که از طریق آن کاربران برخورد یا هم پوشانی دنیای فیزیکی و دیجیتال را تجربه می کنند.
نوآوری شماره 3: دوقلوی دیجیتال شخصی (Digital twin of a person ) نه تنها تصویر یک شخص منحصر به فرد را آینه (Mirror ) می کند، بلکه یک حضور چندگانه همگام شده و همزمان در چندین مکان در فضاهای دیجیتال و فیزیکی در زمان واقعی را فراهم می نماید.
نوآوری شماره 4: دوقلوی دیجیتال مشتری (Digital twin of a customer)، زیر مجموعه ای از دوقلوی دیجیتال شخصی ، یک نمایش مجازی پویا از یک مشتری است که شبیه سازی شده و یاد می گیرد که رفتار را شبیه سازی و پیش بینی کند. مشتریان می توانند افراد، شخصیت ها، گروه هایی از افراد یا ماشین ها باشند.
در نهایت، متاورس فرصتها و مدلهای تجاری پایدار، غیرمتمرکز، مشارکتی و متقابلی را فراهم میکند که سازمانها را قادر میسازد تجارت دیجیتال را گسترش دهند. اما فرصتهای فراجهانی هماکنون برای شرکتها و همچنین افراد در حال ظهور هستند ، برای مثال :
J.P. Morgan اولین بانکی است که با پیش بینی فرصت بازار 1 تریلیون دلاری و چشماندازی به املاک و مستغلات مجازی، در متاورس حضور پیدا کرد.
بر گرفته از : https://www.gartner.com/en/articles/what-is-a-metaverse